Gratuit dans la limite des places disponibles.
Les concerts-lectures sont à la fois des moments d’écoute et des moments de présentations commentées, d’échanges, et parfois même d’expérimentation.
résidence ACROE-ICA, Logiciel GENESIS et station temps réel TELLURIS
Il s’agit d’une composition en cours de création à l’ACROE. Octobre 2019 sera une première mondiale. Le sujet est « Quelle est la valeur esthétique de l’imitation des mécanismes physiques modélisés comme une partie structurelle de la composition musicale? » Pour ne pas se séparer des phénomènes non linéaires de la réalité, on peut utiliser la simulation pour entendre dans des sons localisés dans des endroits où les oreilles normalement ne peuvent aller, donc pour faire l’expérience d’un monde sonore inaudible, mais qui est cependant tout à fait réel (virtuellement), tangible, et tactile et tout à fait impressionnant.
Electroacoustic musical composition
ACROE-ICA musical residence, GENESIS Software and TELLURIS Real Time Haptic Station
This is a composition being created at ACROE. October 2019 will be a first worldwide broadcasting. The question is « What is the aesthetic value of imitation of physical mechanisms modeled as a structural part of musical composition? » In order not to separate oneself from the non-linear phenomena present in the reality, we can use simulation to hear sounds located in places where the ears normally cannot go, thus to experience a sound world inaudible, but which is however quite real, tangible, tactile and quite impressive.
CELLULARIUM est basé sur des automates cellulaires, d’après une idée de Peter Weibel. Leurs processus de développement auto-organisés sont transformés en son et transportent l’observateur auditif dans un autre monde. Les automates cellulaires servent à modéliser des systèmes dynamiques spatialement discrets, par lequel le développement des cellules individuelles dépend principalement des états cellulaires d’un voisinage donné et de son propre état vers la cellule. Ce type d’expansion spatiale est interprété en termes de composition musicale et peut être expérimenté comme un son spatial immersif. La première a eu lieu dans le foyer du ZKM . Centre d’art et de médias, où CELLULARIUM ainsi qu’une autre composition de L. Brümmer, « Répétitions », sont entrées en dialogue avec la composition lumineuse CHROMA-LUX de l’artiste en lumière et mise en scène rosalie.
CELLULARIUM is based on cellular automatons, after an idea by Peter Weibel. Their self-organized development-processes are transformed into sound and carry the hearing observer off into another world. Cellular automata serve to model spatially discrete dynamic systems, whereby the development of individual cells depends primarily on the cell states in a given neighborhood and on one’s own state towards the cell. This kind of spatial expansion is interpreted in terms of composition and made experienceable as immersive spatial sound. The premiere took place in the foyer of the ZKM | Center for Art and Media, where CELLULARIUM and a further composition by Brümmer, « Repetitions », entered into a dialogue with the light composition CHROMA_LUX by the light artist and theatre maker rosalie.
Musical interactive electroacoustic music generated by physical modeling sound synthesis CORDIS-ANIMA / GENESIS
The original version of Helios is for 24 audio channels organized in a sound Dôme version with a video, for the first configuration of the ACROE Hélicante Platform.
Hélicante is a real-time simulation station with the CORDIS-ANIMA© physical modeling technique and with a the modular force feedback keyboard Gamma©, including 12 haptic DOF.
The Hélicante station is for multichanel audio diffusion dome (typically, 24 loudspeakers for the original version of Helios). The Hélicante station also includes the software GENESIS-IV for creating the multisensory physical models CORDIS-ANIMA.
Helios is composed of two simultaneous parts: a real-time part and a very complex part, calculated in non-real-time and played simultaneously with the previous during the performance.
The very complex non-real-time model includes approximately 130,000 CORDIS-ANIMA modules structured in about twenty virtual physical structures with specific properties. They simulate plates, membranes, large sets of interacting elementary particles, and so on. Some are very close to realistic structures, others, while remaining physically coherent, could not be built in reality.
The « live » part is built from subsets of the complex model, which allows a perfect fusion between the two worlds, live and time-deferred. The performance of the live part is done with the haptic keyboard and the performer has a total freedom of improvisation.